Marokko 4 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bert en Tineke Hornhuis - WaarBenJij.nu Marokko 4 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bert en Tineke Hornhuis - WaarBenJij.nu

Marokko 4

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tineke

12 Maart 2014 | Marokko, Essaouira

Zaterdag 08 maart 2014
Bezoek aan de omgeving van Ouarzazate
Lekker warm zonnig weer

Om negen uur vertrekken wij voor het uitstapje in de omgeving van Ouarzazate. Ouarzazate is een welvarend stadje door de filmindustrie die hier voor veel werkgelegenheid zorgt.

Eerst hebben we een bezoek gebracht aan de Kasbah van Taourit. Deze kasbah is de grootste uit leem opgetrokken kasbah van Marokko en is gebouwd door de Glaoui; een bevolkingsstam uit het hoge Atlas gebergte. Deze Kasbah diende al vaak als decor voor films. Daarna aan de overkant het Filmmuseum bekeken. Daar waren diverse nepdecors van een kasteelinterieur, een gevangenis, Griekse decors enz. De rondleiding door het museum hebben we aan ons voorbij laten gaan want het was mooi weer en het zonnetje lokte.

Dertig km verder hebben wij geluncht en hebben wij Kasbah Ait Ben bezichtigd.
Dat was lopen (klimmen) over paadjes en door steegjes. De hele wandeltocht hadden wij een schitterend uitzicht. En bovenop was natuurlijk het allermooiste uitzicht. Wij zagen de besneeuwde toppen van de Hoge Atlas. Ook deze kasbah heeft al vaak gediend als decor voor woestijnfilms. Dit gebied is gelegen aan de voet van de Hoge Atlas en heeft een zeer wisselend landschap wat voor veel films als decor heeft gediend.

Op de terugweg naar ons hotel konden de liefhebbers uitstappen in het centrum. We hebben eerst door het winkelstraatje gelopen en een terrasje gepakt op het centrale plein, dat in de loop van de namiddag volliep met moeders met kinderen die op de bankjes gingen zitten en vaders, die op de trappen van een gebouw plaatsnamen, gescheiden van elkaar! Het was zaterdagavond, dus iedereen was op pad. Daarna was het nog zo'n 3 km. lopen naar ons hotel, maar geen straf want je komt onderweg ogen tekort.

Vroeg naar bed, want de volgende morgen vroeg op voor een tocht door het hoge Atlagebergte

Zondag 9 maart
Ouarzazate >>> Marrakech 200 kilometer
In de ochtend wat regen maar verder goed weer

Na het ontbijt vertrekken wij om acht uur via een hele mooie route door de Hoge Atlas. Wij gaan via de Tizi-n-Tichka pas op 2200 mrt. hoogte. Een prachtige tocht door ruige bergen en prachtige groene dalen en armoedige en primitieve berberdorpjes naar Marrakech, waar we onze reis 10 dagen geleden zijn begonnen. Het lijkt eeuwen geleden! Een schitterende route.

Rond één uur komen we aan en na de lunch gaan we de stad in naar het beroemde Djemaa-el-Fna plein. Het kloppende en bruisend hart van de stad, waar alle zintuigen worden geprikkeld en je ogen en oren tekort komt. Vuurspuwers, acrobaten, bokswedstrijden, slangenbezweerders, enz. je kunt het niet bedenken.
We zaten op een terrasje aan de ingang van het plein en zagen een karavaan van karren aan ons voorbij trekken. Het plein vulde zich in een rap tempo ( zondagavond!) en op een bepaald moment kon je over de koppen lopen. Helaas moesten we naar het hotel want we hadden 's avonds een culturele avond met diner. Optredens van lokale groepen en aan het eind een paardenshow. Dat viel wat tegen, maar ach, we hebben ons wel vermaakt.

Maandag 10 maart. Dagje Marrakech
s' morgens hebben we eerst een bezoek gebracht aan het Bahia paleis en een rondleiding door de oude Medina van Marrakech. 'S middags zijn we weer naar het plein gegaan. Daar was het een stuk rustiger dan de dag ervoor. Eerst door de medina met z'n nauwe straatjes en tegen de avond wilden we het plein ook bij avond zien met al zijn lichtjes. Daarna met nog een paar van de groep die we tegenkwamen een pizza gegeten en lopend weer naar huis.

Dinsdag 11maart. VAN MARRAKESCH NAAR ESSASOURIA een plaatsje aan de kust.

Woensdag 12 maart. Daar zitten we nu. Een heerlijk vissersplaatsje en er staat niets meer op het programma. Gewoon lekker op een terrasje zitten en langs het strand lopen en vis eten. Prachtig weer, strak blauwe lucht. Ook weer een leuke Medina met allemaal winkeltjes.
We hebben vanmorgen fietsen gehuurd en langs de kust gefietst, ook weer een hele belevenis, Morgen gaan we nog even winkelen en misschien wel naar een Hammam, een Marokkaans badhuis.
Daarna zit het erop en gaan we vrijdag richting Agadir, vanwaar we terugvliegen. Nog een toch van zo'n 200km, wat ook nog zeer de moeite waard schijnt te zijn. We vliegen pas 's avonds, dus nog een hele dag.

Resumerend:
een schitterende reis met veel afwisseling, prachtige steden, mooie natuur, maar ook veel armoede. We hebben het in Nederland nog niet zo slecht.

Bedankt voor alle leuke reacties.

• 12 Maart 2014 - 19:15

Marijke:

Hallo Bert en Tineke,
    Wat een totaal andere wereld toch he. Wij zitten nu op een terras in Lissabon en wachten op ons eten. Wat is Europa dan toch super verzorgd en netjes. We hebben genoten van Maro kko en genieten nu ook heel erg van een rustige reis naar huis via Portugal met prachtig weer. Geniet nog even en dan goede reis naar huis.

• 12 Maart 2014 - 20:21

Peter :

Leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben maar wel druk haha
    Jullie moeten straks uitrusten van de vakantie volgens mij.
    Ben zeer benieuwd naar de foto's want het is wel een compleet andere wereld en fascinerend.
    Tot zaterdag en geniet er nog lekker van.
    Groeten Peter en Co.

• 13 Maart 2014 - 09:56

Johan Franke:

Mooi verslag, jullie hebben het daar best naar de zin.
    Prachtige foto`s uit een heel andere wereld.
    Alvast een goede terugreis gewenst.
    Groeten.
    Johan

• 13 Maart 2014 - 15:33

Alex Hornhuis:

Tjonge, da's wat anders dan de Costa's zeg maar. We kunnen het zo mooi meebeleven zonder dat we in de weg lopen. Leuk om te horen dat jullie het zo naar de zin hebben. Ook leuk om te weten dat jullie binnenkort weer thuis komen. Tot gauw. Groetjes Alex

• 14 Maart 2014 - 20:43

Natasja Knuppel:

Schrijf net een uitgebreid antwoord, gaat de telefoon en is de mail helemaal verdwenen!
    To cut it short: een heel genoeglijke en gastronomische terugreis!!!

Warme groet!

• 08 April 2014 - 14:05

Mariet Bruins:

Ik heb ook genoten van jouw verhalen en wil jou ook graag blijven volgen op je volgende reizen. Ik vond de groep heel leuk en ben blij jullie ontmoet te hebben. De komende tijd wil ik nog wat tijd besteden om mijn verhalen van Marokko wat uit te breiden en er nog meer foto's op te zetten. Groetjes, Mariet